Home Dieta Śniadanie bazą codziennego jadłospisu
formats

Śniadanie bazą codziennego jadłospisu

Głośne  burczenie w brzuchu rozlegające się o poranku w autobusie, pracy albo podczas lekcji mogą wprowadzić nas w spore zakłopotanie. Wtedy z pokorą myślimy „ A mogłam/em zjeść to śniadanie… ale przecież nie miałam/em czasu.” Brak czasu i pośpiech który towarzyszy nam niemal każdego dnia tuż po przebudzeniu jest powodem zaniedbania oraz opuszczenia najważniejszego posiłku w naszym codziennym jadłospisie. Ci, którzy czują się usprawiedliwieni połykając kanapkę w trakcie przesiadki z jednego tramwaju do drugiego także nie postępują właściwie. Spożywanie posiłku w biegu niekorzystnie wpływa na nasz organizm oraz ogólne samopoczucie.

Śniadanie dostarcza nam energii, paliwa, pobudza nasz metabolizm i  przygotowuje organizm na nadchodzący dzień. Osoby, które są na diecie i omijają ten posiłek myśląc o tym, że zjedzą mniej kalorii działają tylko na swoją nie korzyść. Jeżeli nasze danie będzie skomponowane w odpowiedni sposób pomoże kontrolować apetyt i zaplanować liczbę spożywanych kalorii. Często opuszczając śniadanie spożywamy jego niezdrowe substytuty, takie jak batoniki, przekąski, napoje gazowane oraz najgorszy z możliwych zestawów czyli kawa i papieros. Kiedy rano nie dostarczymy organizmowi wartości odżywczych takich jak białko, węglowodany, wapń, żelazo, błonnik, witaminy oraz właściwe tłuszcze nasz organizm będzie miał poważne braki. W ten sposób zaspokajamy jedną czwartą dziennego zapotrzebowania pokarmowego oraz składników odżywczych, których w późniejszych godzinach nie da się nadrobić. Osoby, które nie zapominają zjeść  śniadania są weselsze, bardziej energiczne oraz nie mają problemów z koncentracją.  Trudno jest sprostać codziennym wyzwaniom myśląc ciągle o bolącym brzuchu, albo uczuciu pustki w żołądku.

Zdrowe śniadanie, które można przecież skomponować według własnego gustu i smaku w przeróżny sposób powinno składać się z produktów zbożowych, nabiału, warzyw i owoców. Co zrobić kiedy mimo ochoty na pełnowartościowe śniadanie nasz apetyt mówi jedzeniu stanowcze NIE! Należy zastanowić się jakie są tego powody. Jedzenie posiłków po godzinie 18, zwłaszcza tych obfitych, które często są zestawem 2 w 1 czyli tzw. obiado-kolacji obciąża nasz żołądek wywołując efekt przepełnienia i najedzenia. Dzieci, które potrzebują o wiele więcej energii na start i regularnych posiłków szczególnie w porze letniej zwłaszcza narażone są na zaburzenia odżywiania.  Wysyłając nasze pociechy na kolonie często zauważamy, że w harmonogramie dnia istnieje pozycja obiado-kolacja.  Z pewnością nie jest to właściwy rozkład posiłków. Dlatego warto  zwrócić uwagę dziecku, żeby zjadło mniejszy posiłek w porze obiadowej, do której jest przyzwyczajone i mniejszą porcję w porze wieczornej. Pomoże to uniknąć  porannego problemu tzw. niejadka.

Strony: 1 2

Zamieszczone na portalu medioblog.pl porady i artykuły mają wyłącznie charakter informacyjny. Publikowane treści są jedynie sugestią i nie mogą zastąpić porady udzielonej przez lekarza specjalisty podczas wizyty.
© Informacje o zdrowiu i medycynie ... poradnik... blog...